Proč a jak vznikl portál ČeskéBlogy?

Vytvoření tohoto portálu původně předcházela snaha zpropagovat zdarma jiný web, čehož lze v prostředí internetu docílit budováním zpětných odkazů. Stručně: čím více "kvalitních" odkazů na web odkazuje, tím je větší šance ho nalézt ve vyhledávačích.

A. Co jsme vyzkoušeli?


Katalogy

Nejprve jsme zkoušeli vložit odkaz kamkoliv se dalo - do katalogů. Brzy jsme ale pochopili, že takováto "skladiště odkazů" dnes nemají téměř žádný smysl. Do jednoho z tisíce obecných katalogů nikdo sám od sebe nepřijde, ani ho neprochází za účelem zde něco najít (google řeší vše).

Diskuze

Dále jsme zkusili tématické internetové diskuze, tedy alespoň těch pár, které ještě povolují vložení odkazu. Zde jsme pro změnu narazili na adminy, kteří bez ohledu na věcnost diskuze, pozitivní ohlasy diskutujících i nekomerčnost odkazovaného obsahu příspěvek smazali. Nutno poznamenat, že takoví nebyli úplně všichni.

PR články

Měřitelných výsledků jsme dosáhli až s tzv. PR články, ale ne se všemi. Úspěch zaznamenaly jen ty, kterým jsme obětovali dostatek času a umístili je do zajímavých webových magazínů. Tzn. magazínů, kam lidé píšou, protože je to baví a chtějí ostatním něco sdělit. Překvapilo nás, že příliš nezáleželo na tom, jakou má magazín návštěvnost. Určitý počet lidí si cestu k našemu webu vždy našel. Za zveřejnění takovýchto článku jsme však museli zaplatit.

Naopak nesčetné "PR severy" s bezduchým obsahem napsaným za 10 minut copywriterem, tak aby článek pokryl klíčová slova toho či onoho obchodu, nám nepřinesly žádný užitek. A to i přes deklarovanou velmi vysokou návštěvnost, která se patrně týkala jen hlavní stránky.

B. Co jsme zjistili?

Závěr byl jasný: "Musímě psát kvalitní PR články a dávat je na kvalitní weby." Teď si nejspíš mnoho z Vás ťuká na čelo se slovy: "To je přece samozřejmé, to jste mohli napsat rovnou." Ale kdyby to bylo tak snadné, tak by to přeci dělali všichni. Napsat pořádný článek nějaký čas zabere a najít vhodné a cenově přijatelné místo pro jeho publikování, to je pak teprve problém. Najít takové místo zcela zdarma - takřka nemožné.

Překvapilo nás, kolik lidí je ochotných vyhodit peníze za PR článek na uměle vytvořených skladištích bez konceptu. Velká část těchto lidí přitom vlastní a pečlivě udržuje svůj blog, který je součástí jejich eshopu či internetové služby. V blozích se často nacházejí zajímavé informace, například detailní představení zboží, nebo upozornění na novinky a slevy.

Tento pocit ještě prohloubila návštěva školení Marka Prokopa, který nemalou část své přednášky o linkbuildingu věnoval otázce: "Co to je kvalitní článek / obsah?" Je to obsah, který je zajímavý a jedinečný (ne ve smyslu unikátního textu, který nikde jinde není, ale ve smyslu informačního přínosu pro čtenáře). Pokud vymyslíme téma, které je jedinečné, měli bychom si jej nechat pro svůj blog a ne si ještě zaplatit za to, že jej zveřejníme jinde. A má potom vůbec smysl psát o něčem, co jedinečné není, jen za účelem vytvoření pár odstavců textu, který stejně nebude nikdo číst?

C. Jak propagovat svůj blog?

Z předchozích odstavců nepřímo vyplynula otázka: "Jak propagovat svůj blog?" Za předpokladu, že chceme čtenáře nalákat na zajímavý obsah a nechceme zbytečně tvořit obsah nový. Navíc víme, že pokud použijeme část svého kvalitního obsahu na nalákání uživatele, nijak si tím ve vyhledávačích nepohoršíme.

Není RSS agregátor jako RSS agregátor

Nabízela se možnost využít jeden z mnoha RSS agregátorů. V první řadě se muselo jednat o agregátor veřejný. K čemu by nám také pro linkbuilding bylo, že někdo používá agregátor ve svém prohlížeči či mobilu. Rozhodli jsme se proto najít český, webový RSS agregátor.

"Najít český agregátor blogů? Těch přece musí být stovky!", řekli jsme si, ale nenašli jsme žádný, který by odpovídal našim požadavkům. Požadavky jsme rozdělili na tři kategorie podle přístupu, obsahu a přínosu pro nás - majitele blogu.

Z hlediska přístupu jsme požadovali:
  1. Možnost snadného přidání vlastního blogu
  2. Možnost přidat svůj blog bez registrace uživatele

Ad 1. Celá řada agregátorů, v kterých jsme si vytvořili uživatelský účet, tuto možnost opoměla. Některé vyloženě fungují na principu "sami si vybereme, co uznáme za vhodné". Jiní aspoň svými slovy uvedli: "Napište nám a my Vás možná někdy přidáme".

Ad 2. Mnoho agregátorů nás nutilo k vytvoření uživatelského účtu, včetně vyplnění řady osobních detailů, a k následnému otravnému ověřování emailu. Pak se stejně často ukázalo, že blog nejde do agregátoru jednoduše přidat.

Z hlediska obsahu jsme požadovali:
  1. Možnost zařadit blog do odpovídajícího tématu
  2. Možnost vytvořit krátkou prezentaci svého blogu
  3. Podporu Atom kanálu
  4. Zobrazovat pouze úryvky článků
  5. Neobalovat náš obsah rámy (framy)

Ad 1. Ne pro všechna námi preferovaná témata se nám podařilo najít agregátor, který by obsahoval vhodnou kategorii. Například pro náš nezávislý blog o zlatě nám kategorie ekonomika / finance přišly příliš zavádějící a neúplné.

Ad 2. Jiří Rostecký ve svém článku o agregátorech správně poznamenal: "Agregátory však svůj obsah nemají, pouze jej agregují." Přitom, kdyby autor blogu dostal prostor napsat představení svého blogu, mohl by tím vytvořit jedinečný a tématický obsah pro svůj blog. Na tuto možnost jsme také nenarazili.

Ad 4. Některé agregátory "vysály" z našeho atom kanálu veškerý text a ten vložily na své stránky. Celý náš článek se tak rázem ocitl pod URL a hlavičkou daného agregátoru, obklopen reklamou jeho provozovatele. Toto se nám vůbec nelíbilo.

Ad 5. Jiné agregátory sice uvedly odkazy na celé znění našeho článku, nebo na hlavní stránku našeho blogu, zároveň ale obalily náš obsah svým rámcem s jejich URL. Toto nám také nepřišlo příliš fér.

Z hlediska přínosu jsme požadovali:
  1. Přímé odkazy z článků
  2. Alespoň jeden dofollow odkaz

D. Vznik CeskeBlogy.cz

Protože žádný z webových agregátorů nesplňoval výše uvedené požadavky, řekli jsme si: "Pojďme vytvořit vlastní web!". Web, který bude sloužit všem. A když už se jedná o české stránky, tak proč ho nevytvořit v českém frameworku Nette, jehož autorem je David Grudl.

Je Váš blog na ceskeblogy.cz?

Byl Váš blog schválen a přidán na ceskeblogy.cz? Pochlubte se, že tvoříte kvalitní, český obsah a vložte na své stránky tuto ikonku:

ikonka

Proč vznikly ceskeblogy.cz?

Jaký je smysl tohoto portálu? Přečtěte si více o tom, proč a jak vznikl projekt ceskeblogy.cz?

úryvek z textu ... "Překvapilo nás, kolik lidí je ochotných vyhodit peníze za PR článek na uměle vytvořených skladištích bez konceptu. Velká část těchto lidí přitom vlastní a pečlivě udržuje svůj blog, který je součástí jejich eshopu či internetové služby."...